Leverans

För leverans till privatpersoner sker leveransen till porten om du bor i lägenhet och fram till tomtgräns om du bor i hus.  Det kan ibland vara möjligt att transportören kan komma närmare ett hus beroende på vad det är för väg och vikten på lastbilen, men detta är ingen garanti. I vissa fall lämnas paket till ombud beroende på bl.a. vikt på paket.

För företag levereras det till antingen huvudentrén eller varumottagningen på gatuplan.

Om ej annat avtalats har köparen själv ansvar för inbärning och uppställning. Finns det behov av inbärning av skåp kan vi självklart hjälpa till att arrangera detta, det tillkommer då en tilläggskostnad/inbärningskostnad. Kostnaden varierar beroende på vikt och storlek på produkten. Men även på hur det ser ut på plats. Exempelvis finns det hiss, är det många trappor, trösklar och så vidare (detta gäller framförallt för tyngre varor till exempel brandsäkra skåp, säkerhetsskåp & kassaskåp).

Leverans av varorna anses ha ägt rum när kunden har tagit emot varan.

Varor över 30 kg levereras vanligtvis på pallar. En del mindre produkter kan komma att skickas till närmaste ombud, gäller oftast de produkter som väger under 15-20 kg.  Leveranserna sker på vardagar under dagtid och du som kund ansvarar för att vara anträffbar och kunna ta emot leveransen på den dag som aviserats av transportören.

Vi tillhandahåller normalt kundens telefonnummer som anges på beställningen till speditören för att kontakta dig innan leverans sker (om inget annat telefonnummer har angivits specifikt för leveransen). Vi kan dock inte garantera eller hållas ansvariga om transportören inte haft möjlighet att kontakta dig. Om det måste ske ett telefonsamtal innan leverans se till att begära avisering (tilläggskostnad) vid beställningen.

Fraktskador

Glöm inte att kontrollera varorna vid leveransen för att upptäcka eventuella transportskador. Om varan vid mottagandet visar tecken på skador, se till att fota skadorna, glöm inte heller att fota emballaget då de flesta transportörer kräver detta för att öppna ett ärrende. Packa därefter upp objektet omedelbart, helst framför transportören innan leveransunderskrift. Om föraren inte har tid för detta, se till att transportören noterar att skada har upptäckts och att du fått varan med reservation. Man kan även vägra att ta emot varan på grund av transportskadorna. Bara informera transportör gällande hur du vill göra och kontakta sedan oss direkt så hjälper vi dig vidare.

Har varan tagits emot och det finns transportskada, tänk på att dokumentera dessa skador med bilder. Detta är ett krav för att att ett ärende på transportskada ska kunna startas.

Spara även förpackningen/emballaget – detta krävs ofta av transportbolaget för att hantera skadeanmälan.

OBS!! Tänk på att mottagaren är skyldig att anmäla eventuella transportskador för att ärenden och kompensation ska kunna genomföras. Mottagaren måste ovillkorligen och skriftligt anmäla synliga transportskador till chauffören vid mottagandet. Dolda transportskador inom 5 dagar till oss för att ärenden och eventuella kompensationer ska kunna regleras i efterhand.

Outlösta varor

Om varorna inte hämtas eller tas emot, utan att meddela oss debiteras man för returkostnaden. Vid tungt gods tillkommer även den slutliga fraktkostnaden.

Tänk även på att försöka att ta emot varorna så fort som möjligt då de flesta transportörer tar ut en lagerhyra om varorna får stå kvar på terminalen längre än 4 dagar. Denna kostnad debiteras till mottagaren i efterskott till självkostnadspris.

Ångerrätt

Om du är konsument gäller lagen om konsumentavtal för dig. Du har 14 dagar att avbryta köpet när du handlar hos oss.

Avbokningsperioden löper ut 14 dagar efter den dag du mottog din vara.

Du måste meddela oss inom 14 dagar efter mottagandet att du vill avbryta ditt köp. Meddelandet måste lämnas via e-post eller telefon. I ditt meddelande måste du tydligt ange att du vill utöva ångerrätten. Du kan inte ångra helt enkelt genom att vägra att ta emot varan utan att meddela oss tydligt.

Varan måste returneras till oss utan onödigt dröjsmål och inom 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill avbryta ditt köp. Du måste stå för de direkta kostnaderna i samband med retur av varan. Vid retur är du ansvarig för att föremålet är korrekt förpackat. Du står ansvarig för varorna från det att varorna levereras tillbaka till oss.

Om du har använt produkten kan vi dra av ett rimligt belopp motsvarande försämringen i värdet på produkten som resulterade i användningen.

Varor som är undantagna från ångerrätten (enligt konsumentavtalslagen)

Undantag finns där ångerrätten inte gäller. Säljaren behöver i dessa fall informera dig om att ångerrätten inte gäller ditt köp. Exempelvis varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel (specialbeställning).
Leverans av varor som på grund av sin karaktär inte kan säljas vidare vid leverans.
Avtal om specifikt brådskande reparations- eller underhållsarbete på konsumentens begäran i förväg.

Om du ångrar köpet kontakta oss för returadress och information.

Vi accepterar inte paket som skickas som post.

Logo SafeExperten

Logga in

Fraktfritt - Svenska 100x50px
VISA logotyp - SafeExperten tar emot VISA kort betalningar
Mastercard-logo
0